Arie Altena
index
Arie Altena
Dit is een interview gemaakt voor V2_ uit 2009. Het werd gepubliceerd op de website van V2_: v2.nl/archive/articles/mode-maken-met-smart-foils
Maartje Dijkstra werd in 2009 als mode-ontwerpster betrokken bij de ontwikkeling van het project Intimacy, in samenwerking met V2_lab en Studio Roosegaarde. Zij maakte een jurk uit innovatief materiaal, een stugge smart foil die
van ondoorzichtig transparant kan worden en andersom. Het eindproduct
van het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de Test_Lab Intimate Interfaces.
Arie Altena: Wat was voor jou de uitdaging om te werken met dit materiaal?
Maartje Dijkstra:
Als beginnend ontwerper is het natuurlijk uitzonderlijk om met zulk
kostbaar en innovatief materiaal te werken, dat was al een eer. Ik werk
zelf vaak met stugge materialen zoals leer, reflectiemateriaal en
draden, qua gevoel voor het materiaal was ik wel op vertrouwd terrein.
Maar ik kende de werking van het materiaal helemaal niet, daar was ik
erg nieuwsgierig naar. De enorme uitdaging lag precies in het vinden van
een combinatie tussen mode en de werking van dit specifieke materiaal.
AA: Heb je vooral gewerkt vanuit de mogelijkheden van het materiaal?
MD:
Ik werk normaal gesproken alleen vanuit mijn eigen visie, vanuit mijn
fantasie. Rijkheid aan detail is voor mij erg belangrijk. Nu had ik een
stuk ultra high-tech, heel stug materiaal van 1 bij 1,20 meter en daar
moest ik een ‘jurk’ mee vervaardigen. Toen ik aan het project begon had
ik ontzettend veel ideeën, maar het materiaal presenteerde nogal wat
obstakels. Je ziet dan in eerst instantie alleen maar nadelen en
vervelende obstakels, maar na een tijdje begin je de mogelijkheden te
zien van die nadelen. Je begint systemen en maniertjes te verzinnen om
het geheel toch makkelijk in elkaar te zetten en werkend te maken.
Uiteindelijk is het hele ontwerp uit twee rechte stukken met ingeknipte
banen vervaardigd. De banen zijn over elkaar gelegd in een soort
weef-patroon en handmatig met leren banden op kleine punten aan elkaar
gezet.
AA: Wat voor mogelijkheden zie jij vanuit de mode voor smart foils?
MD:
Voor de commerciële mode is de folie nog veel te stug en tegelijkertijd
te fragiel. Je kan er bijvoorbeeld nog geen patronen uit knippen, als
je in het folie naait raakt het beschadigd, en je kunt het nog niet
wassen. Wel zie ik mogelijkheden voor accessoires, voor tassen,
sieraden, zonnebrillen enzovoorts. Voor 'high fashion' zie ik het ook
wel zitten. Daar kan en mag alles, daar gaat het juist puur om de ideeën
en de visies die op de catwalk worden gepresenteerd. Daarvoor is de
folie geweldig. Als je zulke ideeën wilt commercialiseren, zal er toch
eerst een verandering bij de mensen moeten komen in hun denkwijze over
het doel van kleding. Mensen kopen kleren in het algemeen toch uit
praktische overwegingen, op dat gewone publiek komt Intimacy
waarschijnlijk eerder bizar over. In die zin is het alleen voor een
klein publiek interessant. Bovendien is de commerciële mode ontzetten
trendgevoelig en vluchtig. Intimacy is geen trend maar een weg naar nieuwe mogelijkheden in interactie tussen mensen en kleding.
AA: Wat voor interactiescenario's kun jij je voorstellen bij smart foils in kleding?
MD:
In eerste instantie denk ik aan hele praktische scenario's, waarbij de
folie eerder als een gadget werkt. Denk aan tassen die bij de douane
transparant worden als er iets verdachts in zit, of armbanden die op
tijd reageren. Wij lieten het op het naakte lichaam zien, maar er zijn
ontelbare scenario's te bedenken. Dat maakt dit ook tot zo'n interessant
project om aan mee te werken. Folie die reageert op emoties zou
natuurlijk de ultieme manier zijn om de interactie tussen mensen te
verbreden of verrijken, vooral bij mensen die zich moeilijk kunnen
uitdrukken, of mensen die doof zijn.
AA: Hoe verliep de samenwerking met de techniek?
MD:
De samenwerking met de techniek was erg belangrijk, de technici van V2_
vonden het project zelf erg interessant. Het ontwerp moest uiteindelijk
wel aangepast worden aan de techniek, want een jurk die transparant
moet worden maar niet werkt, zodat je alleen een mooi ontwerp overhoudt,
dat was natuurlijk niet de bedoeling... Het haarstuk, of het
hoofddeksel als je wilt, beschermde en verborg de batterij. De sensor
aan de voorkant werd een verlengde van dat haarstuk. De verschillende
draden die aan de achterkant zaten verdwenen gedeeltelijk zowel in de
jurk als in het haarstuk. Tijdens het ontwerpproces door werd de jurk op
'mankementen' getest, en dat was af en toe best spannend. Uiteindelijk
zijn we denk ik tot een mooi, gebalanceerd en werkend geheel gekomen.
AA: Ben je tevreden over het resultaat?
MD:
Het was een testcase. Het is pas een allereerste poging om met dit
materiaal iets voor mode te maken. Ik heb met het 'ruwe' materiaal
gewerkt en ook met de techniek, er was een stevige deadline, er was dus
weinig tijd voor ontwikkeling. Je moet er als ontwerper rekening mee
houden dat de folie nog niet alles kan. Voor mij waren er best
beperkingen tijdens het ontwerpproces, ik had veel ideeën die gewoon
niet uitvoerbaar waren. Daarnaast heb ik heb in de 3 jaar sinds ik ben
afgestudeerd een eigenheid in ontwerpen en een eigen smaak ontwikkeld,
en daar moest ik tijdens dit project even van loskoppelen. Het was soms
best lastig om de drie denkwijzen, die van studio Roosegaarde, V2_lab en
die van mij, samen te laten smelten tot één idee. Maar de
samenwerkingen leverde ook erg interessante dingen op, bovendien was het
erg leerzaam, en trouwens ook erg prettig. Uiteindelijk wordt je
creatief met de beperkingen, je moet het doen met wat je op dat moment
hebt aan mogelijkheden. Er zijn dan ook nog heel veel verbeteringen
denkbaar en ontwikkelingen die de folie naar een hoger commercieel
modeniveau tillen... Maar ik denk dat Intimacy voor een eerste sample best goed gelukt is.
some rights reserved
Arie Altena
index