Oorbeek Now | Events | Things | People | Mp3s | Text | Links | Contact
Oorbeek Reviews
Op het hoesje van deze cd staat een huis op z'n kop. Er groeit gras uit de vloer; uit de onderkant welteverstaan. Wat is dit? Wonen en werken de muzikanten soms in dat raadselachtige, aan alle kanten bekabelde huisje?
Zonder nog maar een noot gehoord te hebben is er nog veel meer dwarsigheid te ontdekken aan deze vreemde cd. Met songtitels als Does, Bels en Woerdings plaatst deze groep zich in een traditie van dwarse Nederlandse jazzimprovisatoren die verveeld raken van dat eeuwige Engels.
De muziek voldoet ruimschoots aan de inmiddels hooggespannen verwachtingen. Met Oorbeek hebben we een raar nieuw bandje in ons land, dat in al zijn gekte behoorlijk overtuigend klinkt. De volstrekt gesjochten zangpartijen, Beefheartiaanse gitaarritmiek en opgerekte liedvormen maken korte metten met de recente opleving van jazz- en popconservatoria. Deze muziek kun je niet leren op school. Het gaat bij Oorbeek om energie, helder uitgevoerde klankexperimenten en een door ervaring gegroeid gevoel voor spanning en verstilling.
Alice Smits en Arie Altena zijn de gitaristen in deze zevenmansformatie, verder klinken er veel losse improvisaties van trompet, basgitaar en drums. Ook zijn er twee lieden die de Kaoss-pad bespelen: een digitaal effectapparaat dat beeld en geluid live kan bewerken. Wat ze hier precies mee doen op de cd is niet meteen duidelijk. Voor een aardige demo van dit moderne instrument verwijs ik bij deze even naar http://www.korg.com/KPE_kF4/kpe_index.html.
Logischer is het wellicht om gewoon eens naar Oorbeek te gaan kijken. Bijvoorbeeld in Amsterdam: op 9 september spelen ze in De Badcuyp (21.00 uur), op 30 september in Cafe Pakhuis Wilhelmina en op 3 december in het Stedelijk Museum. [Remco Takken]
uit: http://www.kindamuzik.net/mars/article.shtml?id=10416.
Rough translations of the Japanse review on http://diskunion.net/
This band has released in the past CD-Rs, etc, but this CD is going to be the first release of this LO-FI band. Roughly, this band's music reminds us of the degree of Lo-Fi (as evident in God is Co My Pilot) and is thrilling. In particular, their strange spacing and avant-garde improvisions (as common with the work by JOHN CAGE and CORNELIUS CARDEW) are very weird in a fantastic way.
by Daisuke
Althouh they have released CD-R, this CD is the first CD of their
LO-FI band. Totaly, the sound of LO-FI turns me on with reminding
GOD IS CO MY PILOT at that time. Sometimes, we can find strange
sence of timing. In addition, the improvisation of avant-garde is similer to JOHN CAGE and CORNELIUS CARDEW. It is quite strange.
by Tamaho
Though they have already released CD-R, this is the first CD of this
LO-FI band. Broadly speaking, the LO-FI shade (sound) turn me on
with reminding GOD IS CO MY PILOT age.
In addition, the strange sense of timing between sounds and the
avant-garde improvisation shade like JOHN CAGE and CORNELIUS CARDEW
are quite strange!
OORBEEK - ETOS (CD by Fijn Lawaai)
Perhaps Oorbeek isn't that much of my tea and maybe more for fellow reviewer Dolf Mulder, but I saw them live last year and they left me a very good impression. Oorbeek is a seven piece group, with an extended instrument section: from drums to trumpet to toy instruments, voice, electric guitar and bass. So besides the usual rock line up, they also incorporate weird stuff, and weird their music is. Oorbeek cites as influences: overtone singing, Motorhead, improvised music, no wave, Cage, Cardew, Zorn and musical traditions from Mongolia. From all these influences improvised music is most clear one, as they play a very fine set of improvised music in a rather traditional way. Instruments sound as they sound like and not like 'objects' as many other contemporary improvisers sound like these days. But in this free improvisation they maintain the influence of free rock and no wave best: a tight rhythm section on bass and drums, which built the fundament of the pieces and the others are free to create whatever madness they find suitable. It's not always full rock on, but they create with similar means moments of silence and contemplation. Now that I heard the CD and compare it to what I heard last year, I think they have grown quite a lot. Perhaps check out them out during a new live concert would be a good idea. (FdW)
from: Vital Weekly 489, http://www.staalplaat.com/vital_archive/489.txt.